12 maja 2010

Chałka

Pewnego dnia miałam ochotę na zjedzenie chałki z powidłami. Miałam akurat wtedy wolny dzień, więc postanowiłam, że wyszukam przepis w internecie i upiekę swoją pierwszą chałkę. Natrafiłam na przepis zamieszczony przez Kuchareczkę i od razu wzięłam się za ‘ugniatanie’ ciasta. Od tamtej pory korzystam z tego przepisu non stop. Nie robię kruszonki, bo lubię jak jest tylko posypana makiem. Chałka wyszła puszysta, mięciutka i bardzo smaczna. Szczególnie jeszcze ciepła z kubkiem gorącego kakao.

Chałka
Składniki: 
40 g drożdży, 500 g mąki, 1 łyżeczka soli, 1/2 szklanki mleka, jajko, 2 łyżki masła (rozpuszczone), 5 łyżek wody, 4 łyżki cukru
Przygotowanie:
Z drożdży, 1 łyżki cukru, 1 łyżki mąki i mleka zrobić rozczyn i odstawić do wyrośnięcia. Do miski wsypać mąkę, wlać wyrośnięty rozczyn, dodać jajko, cukier, sól, rozpuszczone ciepłe masło, wodę i resztę mleka. Zagnieść ciasto, zostawić do wyrośnięcia, aż podwoi swoją objętość. Gdy wyrośnie jeszcze raz zagnieść ciasto i podzielić je na trzy części. Z każdej części zrobić wałki równej długości i zapleść z nich warkocz. Końce połączyć i podwinąć pod spód.
Chałkę przełożyć na blachę wysmarowaną tłuszczem albo wyłożoną papierem do pieczenia i pozostawić około 20 min do ponownego wyrośnięcia. Można posmarować wierzch roztrzepanym żółtkiem albo posmarować mlekiem, wtedy skórka jest ładnie zarumieniona i miękka.
Rozgrzać piekarnik do 180 st. C i piec 30 minut aż skórka będzie brązowa.
Smacznego.

4 komentarze:

  1. piękna jest! taka puszysta... ja chałki najbardziej lubię z masełkiem, wtedy potrafię zjeść naprawdę dużo ;P

    OdpowiedzUsuń
  2. o, to ja też sięgnę po ten przepis, bo chałka za mną chodzi od dawna... A Twoja wyglada bardzo smakowicie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. wielgasia.. polecam, warto (:

    OdpowiedzUsuń
  4. Zjadłabym taką kromeczkę z dżemem:)

    OdpowiedzUsuń

dziękuje za odwiedziny i wszystkie komentarze (:

Blogger templates

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...